Ring 112

Du kan ringa nödnumret 112 dygnet runt från fast eller mobil telefon var du än är i Sverige. Ditt samtal besvaras av en SOS-operatör som ställer frågor för att kunna ge nödvändig hjälp. SOS-operatören pratar svenska eller engelska. SOS-operatören har möjlighet att ta hjälp av en extern tolk om språkförmedling behövs.

I samtalet med SOS-operatören kommer du att få svara på flera frågor. SOS-operatören ställer dem för att kunna larma rätt hjälpresurser till rätt plats. Under tiden som hjälpen är på väg kan SOS-operatören behöva ställa fler frågor för att förbereda och förmedla mer information till de hjälpresurser som är på väg.

Några exempel på frågor:

  • Vad har hänt?
  • Var har det hänt?
  • Vilket telefonnummer ringer du från?

Tänk på att du endast ska ringa 112 när du är i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp. Ditt samtal kan annars försena nödvändig hjälp till andra som är i akut behov av hjälp. Om ditt samtal inte är brådskande kan du istället ringa polisen på 114 14, sjukvårdsupplysningen på 1177 eller informationsnumret vid större olyckor eller kriser 113 13.

SOS Alarm ansvarar på uppdrag av staten för nödnumret 112 i Sverige. Nödnumret 112 infördes i Sverige den 1 juli 1996 och SOS Alarm tar årligen emot ca 3 000 000 samtal till nödnumret, varav två tredjedelar har ett faktiskt hjälpbehov.