Ring 112

Ring 112 vid akuta nödsituationer. Du kan ringa 112 dygnet runt från både fast och mobil telefon, oavsett var du befinner dig i Sverige. När du ringer 112 besvaras samtalet av en SOS-operatör som ställer frågor för att snabbt kunna ge rätt hjälp. Operatören talar svenska eller engelska, och kan vid behov ta hjälp av en tolk.

Under samtalet kommer du att få svara på flera frågor – detta för att SOS-operatören ska kunna larma rätt resurser till rätt plats.

Några exempel på frågor:

  • Vad har hänt?
  • Var har det hänt?
  • Vilket telefonnummer ringer du från?

Du ska endast ringa 112 i en nödsituation som kräver omedelbar hjälp, till exempel vid olyckor, bränder, akuta sjukdomstillstånd eller pågående brott. Om du ringer 112 utan att det är akut kan du fördröja hjälpen för andra som verkligen behöver den. Om ditt samtal inte är brådskande kan du istället ringa polisen på 114 14, sjukvårdsupplysningen på 1177 eller informationsnumret vid större olyckor eller kriser 113 13.

SOS Alarm ansvarar för att ta emot samtal till nödnumret 112 på uppdrag av staten. Sedan införandet den 1 juli 1996 tar SOS Alarm årligen emot omkring tre miljoner samtal till 112, varav cirka två tredjedelar gäller faktiska nödsituationer.